De fleste af os tager beslutninger ud fra hvad vores mave fortæller os er det rigtige, men hvornår skal man egentlig lytte til sin mavefornemmelse?
D. 15. Januar 2009 letter US Airways fly nr. 1549 fra New York City’s La Guardia Airport med kurs mod Duglas International Airport i Charlotte, North Carolina.
I radiokommunikationen mellem pilot og flyveleder fremgår det, at flyet letter fra jorden kl 15:25:06.
Kl 15:26:37 siger 1. Pilot og kaptegn Chesley Sullenberger til sin 2. Pilot ”Uh what a view of the Hudson today”, hvortil 2. Piloten svarer ”Yeah”.
Det hele lyder meget fredeligt og radiokommunikationen i mellem de to fortsætter indtil kl 15:27:10, hvor Sullenberger siger ”birds”. Herefter begynder hvad der for de fleste må betegnes som et mareridts senarie. Flyet har ramt en stor flok gæs og begge motorer på flyet går i stå. De to piloter skal nu træffe en beslutning som sikrer, at alle passagerer og besætningsmedlemmer overlever en forestående nødlanding.
En-plan-af-gangen
Da Kaptajn Sullenberger skulle finde den bedste løsning på nødsituationen, brugte han en-plan-af-gangen-metoden. En metode som er intuitiv og lynhurtig. Da flyet bliver ramt af fugleflokken ved Sullenberger instinktivt, hvad han skal gøre: Vende om og lande i La Guardia, hvor de kom fra.
Vi mennesker bruger ofte en-plan-af-gangen-metoden, fordi den sparer os tid og kræfter. På den måde behøver vi ikke at lave en større situationsanalyse – vi stoler på vores mavefornemmelse.
Som det ses af nedenstående radiokommunikation, er der ingen diskussion mellem Sullenberger og 2. Piloten. Der er heller ingen opringninger til chefen for at spørge om, hvad der nu er det rigtige i situationen. Sullenberger ved instinktivt, hvad han bør gøre, men hans plan bliver alligevel flere gange udskiftet med en ny og bedre plan. Det hele på meget få sekunder.
Kommunikation mellem fly og flyveleder
Beslutningen om at vende tilbage til La Guadia Airport bliver bakket op af flyvelederen.
Flyveleder (15:28:05): ”…if we can get it for you do you want to try to land runway one tree?”
Sullenbergers svar bliver (15:28:10): ”We´re unable. We may end up in the Hudson.”
Allerede på dette tidspunkt virker det til at Sullenberger har en fornemmelse af, at de kommer til at ende i Hudson floden.
Sullenbergers hjerne har altså på meget få sekunder analyseret situationen og er kommet frem til at Hudson floden bliver den bedste mulighed for en succesfuld (nød)landing.
Flyvelederen i kontroltårnet forstår tilsyneladende ikke Sullenbergers plan og kommer derfor med mere info omkring landingen.
Flyveleder (15:28:31): ”…Its gonna be left trafffic for runway three one”
Sullenberger (15:28:35): ”Unable”
Kort og præcist afviser Sullenberger, at det er muligt at lande i det hele taget, hvortil flyvelederen spørger (15:28:36): ”Oki, what do you need to land?”
Dette bliver aldrig besvaret…
Flyvelederen giver ikke op og forsøger nu med at fortælle hvilke landingsbaner, der er ledige. Sullenberger afviser, at de kan nå nogle af dem, men kigger ud af vinduet og ser en anden lufthavn – New Jersey, Teterboro Airport. Der opstår altså en ny intuitiv plan for Sullenberger, som nu forsøger at lande i Teterboro Airport.
Flyvelederen finder en landingsbane til formålet (15:29:21): ”You can land runway one at Teaterboro”
Sullenberger (15:29:25): ”we can´t do it.”
Flyveleder (15:29:27): ”Kay which runway would you like at Teaterboro?”
Sullenberger (15:29:28): ”We´re gonna be in the Hudson”
Flyveleder (15:29:33): ”I´m sorry say again…?”
Det bliver den sidste radiokontakt mellem fly og kontroltårn.
Når mavefornemmelsen er den rigtige
Trods en meget kompliceret problemstilling som ovenstående er hjernen i stand til lynhurtigt at udregne fordele og ulemper og her ud fra tage en beslutning. Det er det vi kalder intuition eller mavefornemmelse.
I virkeligheden er dette fænomen ganske enkelt hjernen, der genkender mønstre fra tidligere erfaringer. Disse erfaringer danner således grundlag for den hurtige, intuitive beslutning.
Problemet for os mennesker bliver at sortere i hvornår vi skal stole på vores mavefornemmelse og hvornår vi bør udfordre den.
Hvis vi skal kunne stole på vores intuition og mavefornemmelse kræver det altså at vi har den rette erfaring.
Sullenberger var en meget erfaren pilot. Derudover var han medlem af den amerikanske havarikommission og ydermere var han instruktør for svæveflycertifikat aspiranter. Med andre ord, hvis jeg skulle sidde i et fly, der mistede motorkraft, så ville jeg værdsætte at min pilot havde samme erfaringsgrundlag at tage intuitive beslutningen ud fra. Men hvor tit ligger vores erfaringer i fuldstændig forlængelse af en eventuel beslutningsproces?
Når mavefornemmelsen tager fejl
Det er som udgangspunkt ikke noget problem at tage beslutninger intuitivt, når bare vores erfaringer ligger i forlængelse af problemstillingen. Problemet opstår heller ikke, hvis vores erfaringer er meget langt fra en given problemstilling. Hvis det er tilfældet at vores erfaringer er langt fra problemstillingen, er vi som regel opmærksomme og vi søger hjælp hos andre med en større erfaring end os selv. På den måde undgår vi intuitive fejl.
Problemet opstår først, hvis vores erfaringer er tæt på, men ikke tæt nok på problemstillingen. I dette tilfælde er der stor fare for at vi løber med en intuitiv mavefornemmelse, som senere viser sig at være forkert.
Derfor kan det godt betale sig at tænke sig om en ekstra gang, når man står over for en beslutning, som man egentlig ikke har erfaringsgrundlag for at løse.
Når du tænker ”det kan jeg godt ligeee…”, så skal du måske overveje, om der er ander i dit netværk, som er bedre til at løse netop denne udfordring.
“Jeg kan da godt selv lige lave en hjemmeside”
“Jeg kan da godt selv sætte mig ind i hvilke aktier jeg bør investere i”
“Jeg kan godt selv finde ud af hvilket obligationslån, der er det bedste for mig”
“Jeg kan da godt selv lave årsregnskabet” og hvad vi ellers kan finde på at bilde os selv ind vi godt selv kan gøre.
Sandheden er, at hvis du indrømmer at du begår intuitive fejl, så vil du komme til at tage nogle bedre beslutninger i fremtiden. Både for dig selv og din virksomhed.
Tak fordi du læste med!
Video med optagelser af radiokommunikationen mellem fly og flyveleder.
Link til radio transskript (skriftform)
http://www.exosphere3d.com/pubwww/pdf/flight_1549/ntsb_docket/420526.pdf